Mapu ja SMP II
2 posters
Sivu 1 / 1
Mapu ja SMP II
Heipä hei,
Ennen yliopistoa minun ei ole koskaan oikein tarvinnut tehdä kotitehtäviä. Lukion ja yliopiston alun väliin jäi lisäksi vuosi nollailua intissä, jolloin kaikki vähäisetkin opiskelutaidot katosivat.
Vuosi alkoi kevyehkösti MAPU I kurssilla, (en päässyt kokeesta ekalla kertaa läpi, mutta pienellä lukemisella uusinta onnistui loistavasti). MAPU II kurssi puolestaan oli jo hieman randomimpi; Ossin opetusmetodit eivät olleet täysin samanlaisia mihin olen tottunut ja asiaa mentiin kohtalaisen nopeasti (tai sitten niin sekavasti, että se tuntui nopealta). Kotitehtäviä tein 3-4h viikossa, mikä paljastui liian vähäksi. Tästäkään kurssista en päässyt läpi parin päivän tiiviistä lukemisesta huolimatta (yllätys etenkin siksi, että koe oli mielestäni helpohko ).
Tämäkään ei ollut vielä ongelma, mutta SMP I luennoista en tajunnut juuri mitään - kokeesta selvisin hyvin lukiotaidoillani. SMP II luennot olivat yhtä vaikeaselkoiset (ne missä kävin - keskiviikkoaamu ei ole ideaali aika allekirjoittaneelle). Teoria vaikeutui reilusti lukio-opintojeni yli, etenkin matemaattisesti (MAPU II asiaa, mikä sekään ei oikein sujunut).
Moni intin käynyt kävisi varmasti mielellään matematiikan kertauskurssin ennen MAPU I kurssin suorittamista (1-2 viikkoa riittäisi varmasti). Olisiko mahdollista pitkittää MAPU II kurssia (jakaa se kahtia?) siten, että opetus kulkisi jotenkin käsi kädessä SMP II kanssa? Tai vaihtoehtoisesti MATEMATIIKAN tukiopetusta voisi järjestää SMP II aikana - opintopiiri tällä hetkellä keskittyy enemmän fysiikkaan. Uskon, että moni ensimmäisen vuoden opiskelija, joille SMP II tuottaa hankaluuksia, kärsii joko matematiikan hankaluudesta, tai luennon ajankohdasta (voisiko sitä siirtää?).
Ennen yliopistoa minun ei ole koskaan oikein tarvinnut tehdä kotitehtäviä. Lukion ja yliopiston alun väliin jäi lisäksi vuosi nollailua intissä, jolloin kaikki vähäisetkin opiskelutaidot katosivat.
Vuosi alkoi kevyehkösti MAPU I kurssilla, (en päässyt kokeesta ekalla kertaa läpi, mutta pienellä lukemisella uusinta onnistui loistavasti). MAPU II kurssi puolestaan oli jo hieman randomimpi; Ossin opetusmetodit eivät olleet täysin samanlaisia mihin olen tottunut ja asiaa mentiin kohtalaisen nopeasti (tai sitten niin sekavasti, että se tuntui nopealta). Kotitehtäviä tein 3-4h viikossa, mikä paljastui liian vähäksi. Tästäkään kurssista en päässyt läpi parin päivän tiiviistä lukemisesta huolimatta (yllätys etenkin siksi, että koe oli mielestäni helpohko ).
Tämäkään ei ollut vielä ongelma, mutta SMP I luennoista en tajunnut juuri mitään - kokeesta selvisin hyvin lukiotaidoillani. SMP II luennot olivat yhtä vaikeaselkoiset (ne missä kävin - keskiviikkoaamu ei ole ideaali aika allekirjoittaneelle). Teoria vaikeutui reilusti lukio-opintojeni yli, etenkin matemaattisesti (MAPU II asiaa, mikä sekään ei oikein sujunut).
Moni intin käynyt kävisi varmasti mielellään matematiikan kertauskurssin ennen MAPU I kurssin suorittamista (1-2 viikkoa riittäisi varmasti). Olisiko mahdollista pitkittää MAPU II kurssia (jakaa se kahtia?) siten, että opetus kulkisi jotenkin käsi kädessä SMP II kanssa? Tai vaihtoehtoisesti MATEMATIIKAN tukiopetusta voisi järjestää SMP II aikana - opintopiiri tällä hetkellä keskittyy enemmän fysiikkaan. Uskon, että moni ensimmäisen vuoden opiskelija, joille SMP II tuottaa hankaluuksia, kärsii joko matematiikan hankaluudesta, tai luennon ajankohdasta (voisiko sitä siirtää?).
Juhani Takkunen- Admin
- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 09.02.2009
Ikuisuuskysymyksiä
Näin lukuvuoden loputtua ja muun tekemisen puutteessa voisin heittää tänne kommenttia semi-naavaparran ominaisuudessa.
Sähkö kakkonen on jokavuotinen murheenkryyni jolla on tendenssi jäädä roikkumaan itse kullakin. Asia nyt vaan on himppa abstraktia ja vaatii melkosesti hahmotuskykyä, mutta ei se muistaakseni mahdoton kurssi ollut (tosin meille sen piti Rauhalan Eero, en muista luennoitsijoista sen kummemmin tiedä). Se ero taitaa tosiaan olla, että näitä juttuja ei taida pahemmin lukiossa tulla, joten asiat pitää oikeasti (omg) opiskellakin.
Sähköllehän tulee ensi vuonna Ismo Koponen kakkosluennoijaksi, joten ainakin pitäisi tulla luentoihin vähän uutta näkemystä.
Siis. Mapu 1 on muistaakseni lukiokamaa, eli jos asiat lukiossa osasi niin tuskin ne vuodenkaan jälkeen kovin hankala mieleen palauttaa. Jos ei, niin pitää vaan käyttää hommaan aikaa. Mapunhan pitäisi olla se kertaus/kehityskurssi, jonka pohjalta matikkaa sitten sitä fyssaa lähetään opiskelemaan. Ja eikö mapulla ole ollut joku opintopiirin kaltainenkin?
Mapuahan on aina yritetty synkata, etenkin Mepen kanssa jossa ihmisillä on ihan oikeita matemaattisia vaikeuksia. Menestys on ollut aika vaihtelevaa. Mutta siis, jos Maput ovat syksyllä ja sähköt keväällä, niin eikö matematiikka pitäisi periaatteessa olla jo plakkarissa? Käytännössä homma ei tietenkään näin ole, mutta ei olisi varmaankaan ainakaan helpompaa opiskella esmes pinta-, ja tilavuusintegraaleja samaan aikaan kun niitä pitäisi jo osata sähkössä soveltaa.
Matikkaa voisi periaatteessa tukiopettaa maailman tappiin asti, mutta pallo on tässäkin hommassa viime kädessä opiskelijalla itsellään. Näitä asioita on helppo opiskella itsekin, esmes semmosessa kirjassa kuin Engineering Mathematics (tai siihen suuntaan) oli mapun juttuja hyvin selitettynä, esimerkein ja vastauksin ryyditettynä. Mitä Mapuun tulee, se on aika intensiivinen kurssi, joten lienee hyvä että se syksyllä ylhäisessä yksinäisyydessään (no on siellä mepe sen lisäksi) jolloin siihen voi paremmin paneutua.
Jostain syystä sähkö kakkonen on aina ollut keskiviikkoaamuna. Ei hajuakaan miksi.
Asialla Tuomo Lauri
Ah niitä aikoja kun Mapun kanssa hikoiltiin. Maput ovat tosiaan niitä kursseja, joista kyllä selviää sikäli kun istumalihaksia ja motivaatiota riittää. Tämä tarkoittaa siis sitä, että asiat eivät ole mitenkään käsittämättömiä (kuten joillain myöhemmillä kursseilla) vaan käytännössä jokainen ne pystyy omaksumaan. Aikaa se voi tietty viedä. Muistaakseni itsekin tein Mapuja melkeinpä pari tuntia PÄIVÄSSÄ.Juhani Takkunen kirjoitti:
MAPU II kurssi puolestaan oli jo hieman randomimpi; Ossin opetusmetodit eivät olleet täysin samanlaisia mihin olen tottunut ja asiaa mentiin kohtalaisen nopeasti (tai sitten niin sekavasti, että se tuntui nopealta). Kotitehtäviä tein 3-4h viikossa, mikä paljastui liian vähäksi. Tästäkään kurssista en päässyt läpi parin päivän tiiviistä lukemisesta huolimatta (yllätys etenkin siksi, että koe oli mielestäni helpohko ).
Tämäkään ei ollut vielä ongelma, mutta SMP I luennoista en tajunnut juuri mitään - kokeesta selvisin hyvin lukiotaidoillani. SMP II luennot olivat yhtä vaikeaselkoiset (ne missä kävin - keskiviikkoaamu ei ole ideaali aika allekirjoittaneelle). Teoria vaikeutui reilusti lukio-opintojeni yli, etenkin matemaattisesti (MAPU II asiaa, mikä sekään ei oikein sujunut).
Sähkö kakkonen on jokavuotinen murheenkryyni jolla on tendenssi jäädä roikkumaan itse kullakin. Asia nyt vaan on himppa abstraktia ja vaatii melkosesti hahmotuskykyä, mutta ei se muistaakseni mahdoton kurssi ollut (tosin meille sen piti Rauhalan Eero, en muista luennoitsijoista sen kummemmin tiedä). Se ero taitaa tosiaan olla, että näitä juttuja ei taida pahemmin lukiossa tulla, joten asiat pitää oikeasti (omg) opiskellakin.
Sähköllehän tulee ensi vuonna Ismo Koponen kakkosluennoijaksi, joten ainakin pitäisi tulla luentoihin vähän uutta näkemystä.
Moni intin käynyt kävisi varmasti mielellään matematiikan kertauskurssin ennen MAPU I kurssin suorittamista (1-2 viikkoa riittäisi varmasti). Olisiko mahdollista pitkittää MAPU II kurssia (jakaa se kahtia?) siten, että opetus kulkisi jotenkin käsi kädessä SMP II kanssa? Tai vaihtoehtoisesti MATEMATIIKAN tukiopetusta voisi järjestää SMP II aikana - opintopiiri tällä hetkellä keskittyy enemmän fysiikkaan. Uskon, että moni ensimmäisen vuoden opiskelija, joille SMP II tuottaa hankaluuksia, kärsii joko matematiikan hankaluudesta, tai luennon ajankohdasta (voisiko sitä siirtää?).
Siis. Mapu 1 on muistaakseni lukiokamaa, eli jos asiat lukiossa osasi niin tuskin ne vuodenkaan jälkeen kovin hankala mieleen palauttaa. Jos ei, niin pitää vaan käyttää hommaan aikaa. Mapunhan pitäisi olla se kertaus/kehityskurssi, jonka pohjalta matikkaa sitten sitä fyssaa lähetään opiskelemaan. Ja eikö mapulla ole ollut joku opintopiirin kaltainenkin?
Mapuahan on aina yritetty synkata, etenkin Mepen kanssa jossa ihmisillä on ihan oikeita matemaattisia vaikeuksia. Menestys on ollut aika vaihtelevaa. Mutta siis, jos Maput ovat syksyllä ja sähköt keväällä, niin eikö matematiikka pitäisi periaatteessa olla jo plakkarissa? Käytännössä homma ei tietenkään näin ole, mutta ei olisi varmaankaan ainakaan helpompaa opiskella esmes pinta-, ja tilavuusintegraaleja samaan aikaan kun niitä pitäisi jo osata sähkössä soveltaa.
Matikkaa voisi periaatteessa tukiopettaa maailman tappiin asti, mutta pallo on tässäkin hommassa viime kädessä opiskelijalla itsellään. Näitä asioita on helppo opiskella itsekin, esmes semmosessa kirjassa kuin Engineering Mathematics (tai siihen suuntaan) oli mapun juttuja hyvin selitettynä, esimerkein ja vastauksin ryyditettynä. Mitä Mapuun tulee, se on aika intensiivinen kurssi, joten lienee hyvä että se syksyllä ylhäisessä yksinäisyydessään (no on siellä mepe sen lisäksi) jolloin siihen voi paremmin paneutua.
Jostain syystä sähkö kakkonen on aina ollut keskiviikkoaamuna. Ei hajuakaan miksi.
Asialla Tuomo Lauri
Nahguri- Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 13.05.2009
Vs: Mapu ja SMP II
Asiahan on siispä dilemma. Opiskelu olisi helpompi aloittaa, mikäli opetus olisi perusteellisempaa ja ohjatunpaa, mutta toisaalta olisi opiskelijalle hyvä opettaa vastuu omasta oppimisestaan heti alusta asti.Nahguri kirjoitti:
Mapuahan on aina yritetty synkata, etenkin Mepen kanssa jossa ihmisillä on ihan oikeita matemaattisia vaikeuksia. Menestys on ollut aika vaihtelevaa. Mutta siis, jos Maput ovat syksyllä ja sähköt keväällä, niin eikö matematiikka pitäisi periaatteessa olla jo plakkarissa? Käytännössä homma ei tietenkään näin ole, mutta ei olisi varmaankaan ainakaan helpompaa opiskella esmes pinta-, ja tilavuusintegraaleja samaan aikaan kun niitä pitäisi jo osata sähkössä soveltaa.
Matikkaa voisi periaatteessa tukiopettaa maailman tappiin asti, mutta pallo on tässäkin hommassa viime kädessä opiskelijalla itsellään. Näitä asioita on helppo opiskella itsekin, esmes semmosessa kirjassa kuin Engineering Mathematics (tai siihen suuntaan) oli mapun juttuja hyvin selitettynä, esimerkein ja vastauksin ryyditettynä. Mitä Mapuun tulee, se on aika intensiivinen kurssi, joten lienee hyvä että se syksyllä ylhäisessä yksinäisyydessään (no on siellä mepe sen lisäksi) jolloin siihen voi paremmin paneutua.
Jostain syystä sähkö kakkonen on aina ollut keskiviikkoaamuna. Ei hajuakaan miksi.
Asialla Tuomo Lauri
Mielestäni Mapu itsessään EI ole ongelma opiskelijoille, itsekin aion tenttiä MAPU II ajatuksen kanssa kesällä, ettei jää turhaan roikkumaan. Mutta mikäli Mapun suorittamisessa on hankaluuksia, niin välilliset vaikutukset muihin aineisiin ovat ongelmallisia. Mekaniikka mielestäni ei ollut matemaattisesti liian hankala (Zabi opetti matematiikan hyvin), mutta SMP:n oppiminen (ja Aallon luennoitsijan ymmärtäminen) voi tuottaa hankaluuksia Mapusta läpi päässeillekin.
Tahdolla ja motivaatiolla kursseista kyllä selviää, mutta käsittääkseni kursseilla on jonkin verran keskeyttäjiäkin... (Onko näistä määristä kellään mitään tietoa?)
Juhani Takkunen- Admin
- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 09.02.2009
Vs: Mapu ja SMP II
Juhani Takkunen kirjoitti:
Asiahan on siispä dilemma. Opiskelu olisi helpompi aloittaa, mikäli opetus olisi perusteellisempaa ja ohjatunpaa, mutta toisaalta olisi opiskelijalle hyvä opettaa vastuu omasta oppimisestaan heti alusta asti.
Mielestäni Mapu itsessään EI ole ongelma opiskelijoille, itsekin aion tenttiä MAPU II ajatuksen kanssa kesällä, ettei jää turhaan roikkumaan. Mutta mikäli Mapun suorittamisessa on hankaluuksia, niin välilliset vaikutukset muihin aineisiin ovat ongelmallisia. Mekaniikka mielestäni ei ollut matemaattisesti liian hankala (Zabi opetti matematiikan hyvin), mutta SMP:n oppiminen (ja Aallon luennoitsijan ymmärtäminen) voi tuottaa hankaluuksia Mapusta läpi päässeillekin.
Tahdolla ja motivaatiolla kursseista kyllä selviää, mutta käsittääkseni kursseilla on jonkin verran keskeyttäjiäkin... (Onko näistä määristä kellään mitään tietoa?)
En nyt välttämättä hahmota pointtia tässä. Eli siis Mapu ei olekaan ongelma, mutta fyssan peruskurssit ovat? Ja mitä tarkoitat että "välilliset vaikutukset ovat ongelmallisia"? Jos tarkoitat, että Mapua tarvitaan muilla kursseilla niin näinhän se on. Sen takia siihen pitääkin juuri panostaa, eikä vain keräillä pojoja mennäkseen rimaa hipoen läpi.
Ja fyssahan nyt vain on vaikeampaa kuin matematiikka, joten peruskurssit voivat olla vaikeita vaikkei mapu olisikaan. Kurssien laadusta itsestään en osaa oikein sanoa mitään, mutta tosiaan ensi vuonna luennoitsijapakkaa on sekoitettu, saas nähdä miten vaikuttaa.
Kaippa niitä keskeyttäjiäkin on, mutta ekana vuonna on liikkeellä aika paljon massaa joka ei opintoja aijo edes jatkaa (mm. wannabe-lääkisläiset) joten tämmösiä tilastoja pitää tulkita varoen. Sikäli kun semmosia jostain saisi.
T
Nahguri- Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 13.05.2009
Vs: Mapu ja SMP II
Sitä kai mä tässä vain yritän sanoa, että Mapu on todella tärkeä kurssi. Jos joku ei pääse opiskelurytmiin heti alusta asti ja Mapu menee vähän penkin alle, niin siinä on vaarana, että fysiikankin kurssit epäonnistuvat (vaikka niihin panostaisikin).Nahguri kirjoitti:
En nyt välttämättä hahmota pointtia tässä. Eli siis Mapu ei olekaan ongelma, mutta fyssan peruskurssit ovat? Ja mitä tarkoitat että "välilliset vaikutukset ovat ongelmallisia"? Jos tarkoitat, että Mapua tarvitaan muilla kursseilla niin näinhän se on. Sen takia siihen pitääkin juuri panostaa, eikä vain keräillä pojoja mennäkseen rimaa hipoen läpi.
Mutta enpä sitten tiedä, mitä asialle pitäisi tehdä...
Juhani Takkunen- Admin
- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 09.02.2009
Vs: Mapu ja SMP II
Juhani Takkunen kirjoitti:
Sitä kai mä tässä vain yritän sanoa, että Mapu on todella tärkeä kurssi. Jos joku ei pääse opiskelurytmiin heti alusta asti ja Mapu menee vähän penkin alle, niin siinä on vaarana, että fysiikankin kurssit epäonnistuvat (vaikka niihin panostaisikin).
Mutta enpä sitten tiedä, mitä asialle pitäisi tehdä...
Näinhän se on, ilman matikantaitoja ei se fysiikkakaan oikein onnistu. Mutta omasta mielestä kyllä Mapussa annetaan riittävät eväät matikan hallintaan (on luentoja, laskareita, ex temporeita, joskus jopa jonkinlainen laskupaja). Loppu on sitten aika paljon itestä kiinni. Toivottavasti fukseille painotetaan kurssin tärkeyttä.
T
Nahguri- Viestien lukumäärä : 5
Registration date : 13.05.2009
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa