Resonanssin hallitukselle ideoita
2 posters
Sivu 1 / 1
Resonanssin hallitukselle ideoita
Pistetäänpä oikein kunnolla hallitukselle ajatuksia pohdittaviksi.
Juhani Takkunen- Admin
- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 09.02.2009
Vs: Resonanssin hallitukselle ideoita
- IRC - kanavalla ei ole juuri muita kuin vanhoja opiskelijoita. Ei edes aktiiveja / hallituksen jäseniä.
- IRC - softa Resonanssin sivuille?
Juhani Takkunen- Admin
- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 09.02.2009
Vs: Resonanssin hallitukselle ideoita
Alla oleva luettelo on tuotu 10/2008 Resonanssin käsiteltäväksi. Suurin osa asioista jäi vailla konkreettista päätöstä joten tässä lista uudestaan. En itse enää välttämättä kaikkien kohtien osalta ole samaa mieltä, on ehkä kuitenkin hyvä vilkaista mikä on näiden asioiden tilanne tällä hetkellä.
----------------------
Laadimme neljän opiskelijan voimin listan asioista, joihin toivomme Resonanssin puuttuvan, ottavan kantaa tai toimivan vaikuttajana Fysiikan laitoksen suuntaan jotta epäkohtiin saataisiin parannusta. Toivomme että ehdotukset käsitellään Resonanssin kokouksessa ja päätöksistä, perusteluista ja toimenpiteistä tiedotetaan jäsenistölle.
Päätavoite: saada kurssien ja opetuksen tasoa nostettua.
”Kuinka monta hyvää fysiikan kurssia sinulle tulee mieleen?”
1.Resonanssi voisi käydä luennoitsijoiden kanssa keskustelua kerätystä kurssipalautteesta; mitä kurssilla voisi tehdä eri tavalla jotta opetuksen tasoa saataisiin parannettua.
2.Päättävissä elimissä olevat opiskelijaedustajat voisivat esittäytyä Resonanssin sähköpostilistalla jotta opiskelijat tietäisivät ketkä siellä ovat asioihin vaikuttamassa.
3.Päättävien elinten opiskelijaedustajat voisivat tiedottaa opiskelijoille valmisteltavista ja tehdyistä päätöksistä. Koska laitos ei näytä kykenevän tiedottamaan milloin kokouksia pidetään, voisi opiskelijaedustajat välittää tietoa myös siitä, milloin kokouksia on ja milloin sitten on taas kerrottavaa mitä kokouksissa käsiteltiin.
4.Resonanssin sisälle tulisi perustaa opintoasiain kerho, 'opintopiiri' tms käsittelemään säännöllisesti opintoasioita. Hallituksessa opintoasiat on marginaaliasemassa, valitusvartit on vain pari kertaa vuodessa ja syyskokous väärä paikka ja vain kerran vuodessa. Kerhoon olisi matala kynnys myös riviopiskelijoilla.
5.Tarvitaan selkeä systeemi aloitteiden tekemiseksi ainejärjestön kautta eteenpäin vietäväksi. Tarkka tieto kenelle minkäkinlaisia aloitteita voi lähettää ja milloin niitä seuraavan kerran käsitellään ja käsittelyn jälkeen mistä tulokset selviää. Nyt esim. hallituksen kokousten (joissa aloitteita ilmeisesti käsiteltäisiin) ajankohdat (esim. seuraava kokous) ei ole opiskelijoiden tiedossa vaikka Resonanssin ilmoitustaululla on sille varattu paikka, mutta siinä ei ikinä ole mitään kokousmerkintää eikä hallituksen kokousten tuloksista tiedoteta mitenkään (pöytäkirjat verkossa ovat vuodelta 2007)
6.Kokouspöytäkirjoista voisi heittää sähköiset kopiot Resonanssin maililistalle opiskelijoiden nähtäväksi tai vähintään ilmoitus aina kun uusia pöytäkirjoja on luettavissa.
7.Resonanssi voisi ottaa kantaa ja pyrkiä selkeyttämään ja yhtenäistämään väliviikon käyttöä opiskeluissa esimerkiksi niin, että edes osa väliviikosta saataisiin rauhoitettua tenteiltä (esim. torstai ja perjantai), jos koko viikko on mahdoton noudattaa yliopiston yleisiä ohjeita ja pidättäytyä tenteiltä koko väliviikon ajaksi. Näin olisi mahdollista esim. Pohjois-Suomesta kotoisin olevien opiskelijoiden käydä kotikonnuilla muulloinkin kuin kesällä ja jouluna.
8.Laskuharjoitusluokkiin tarvitaan kunnolliset tauluvalot jotta näkisi mitä taululla tapahtuu. Osa pienempien luokkien liitutauluista ovat luvattoman pimeitä. Myös 'Hiekkalaatikko' kaipaa lisävalaistusta: nykyiset spottimalliset kattovalot eivät valaise kuin pienen alueen suoraan valaisimen alla.
9.Resonanssi voisi kannustaa kursseja hyödyntämään Alman työryhmiä tai vähintään sähköpostilistoja jotta kurssin ilmoitusasiat tavoittaisivat kaikki. Nyt opiskelijoiden pitää jatkuvasti käydä vilkaisemassa sivuja ja yrittää löytää muutokset. Pelkkä sähköpostiin saapunut ilmoitus 'kurssisivu muuttunut' on arvokas! Alman työryhmän kautta kurssin osallistujat voivat myös käydä keskustelua kurssin aiheista. Käytössä on myös kalenteri sekä mahdollisuus säilyttää ja jakaa kurssimateriaaleja.
10.Resonanssi voisi koostaa laitoksen kursseista varjo-oppaan helpottamaan kurssien valitsemista tarjoamalla tietoa mitä nyt ei saa oikeastaan mistään: Mitkä asiat ovat kurssilla tärkeitä, mitkä vaikeita, mitä tarvitsee oikeasti jatkossa, missä asioissa kurssilla on ollut opiskelijoilla (tai luennoitsijoilla?) eniten ongelmia, mistä oheislukemistoista kannattaa mitäkin asiaa etsiä jne. Ehkä jonkinlainen kurssien ranking esimerkiksi palautteesta saadun yleisarvosanan perusteella? Tietoa myös kurssien kävijämäärään perustuvasta suosiosta ja tärkeydestä erikoistumislinjoittain.
11.Resonanssi voisi itse järjestää tai vaatia laitosta järjestämään joka periodin tai lukukauden alussa kurssien assistenteille jonkinlainen 'näin opetat' -pikakurssin. Harvalla assistentiksi päätyvällä on opettajaopintoja takanaan ja tästä syystä parin tunnin pedagoginen paketti olisi tarpeen, alkaen kolmiosaisen liitutaulun käytöstä (=kirjota vuorotellen taakse, vuorotellen liikuteltavalle palaselle niin edellinen taulu on aina näkyvissä). Lyhyessäkin ajassa voidaan käydä perusasioita läpi, lähtien tervehtimisestä ja suhtautumisesta oppilaisiin ja tärkeimpänä: miten rohkaistaan epävarmimpiakin kysymään laskuharjoituksissa. Laskuharjoitusten on tarkoitus olla oppimis- eikä kopioimistilaisuuksia.
12.Laskuharjoitusten vastaukset tulisi saada verkkoon loppukurssin ajaksi jotta voisi paremmin harjoitella kokeeseen ja saada kunnolliset ratkaisut poissaolojen, huonojen assistenttien, jne. varalta. Nyt vastauksia ei ole saatavilla missään, yhtenäistä käytäntöä ei ole.
13.Kurssien tenttipäivät, -ajat ja -paikat pitäisi olla opiskelijoiden tiedossa jo kaksi viikkoa ennen kurssin alkua, viimeistään ensimmäisellä luennolla.
14.Tarvittaisiin jonkinlainen kampanja parantamaan palautteen antamista erityisesti kurssien aikana: parannusta olisi jo jos luennoija kertoisi toivovansa palautetta ja kertoo miten sitä annetaan.
15.Tarvittaisiin myös kampanja rohkaisemaan luennoilla kysymistä – tätä luennoitsijatkin toivovat. Matematiikan laitoksella kulttuuri on jotain aivan muuta, opiskelut kysyvät aktiivisesti, luennoitsijat jaksavat selittää kunnes viimeinenkin opiskelija ymmärtää asian. Jostain syystä fysiikan laitoksella kulttuuri on kovin erilainen ja muutokselle olisi tarvetta.
"Vuorovaikutteisuutta kurssille kaivattiin enemmän. Tämä on kuitenkin hankalaa tiivisohjelmaisella luentokurssilla. Kokemukseni mukaan opiskelijoita on erittäin vaikea saada luennoilla vastaamaan kysymyksiin, tai edes esittämään niitä, varsinkin kun opetus tapahtuu ehkäpä turhankin isossa salissa." [http://www.physics.helsinki.fi/suomi/opetus/kurssipalaute/Mekaniikka.pdf]
Tunnustusta Resonanssille halutaan antaa mm. niistä opintopiireistä joihin Resonanssi on rahat hankkinut, kirjojen yhteistilauksista jne. Myös Resonanssin suunnittelema oma kysely opiskelijoiden tyytyväisyydestä opetukseen on mitä kannatettavin ja oikeaan suuntaan menevä projekti.
----------------------
Laadimme neljän opiskelijan voimin listan asioista, joihin toivomme Resonanssin puuttuvan, ottavan kantaa tai toimivan vaikuttajana Fysiikan laitoksen suuntaan jotta epäkohtiin saataisiin parannusta. Toivomme että ehdotukset käsitellään Resonanssin kokouksessa ja päätöksistä, perusteluista ja toimenpiteistä tiedotetaan jäsenistölle.
Päätavoite: saada kurssien ja opetuksen tasoa nostettua.
”Kuinka monta hyvää fysiikan kurssia sinulle tulee mieleen?”
1.Resonanssi voisi käydä luennoitsijoiden kanssa keskustelua kerätystä kurssipalautteesta; mitä kurssilla voisi tehdä eri tavalla jotta opetuksen tasoa saataisiin parannettua.
2.Päättävissä elimissä olevat opiskelijaedustajat voisivat esittäytyä Resonanssin sähköpostilistalla jotta opiskelijat tietäisivät ketkä siellä ovat asioihin vaikuttamassa.
3.Päättävien elinten opiskelijaedustajat voisivat tiedottaa opiskelijoille valmisteltavista ja tehdyistä päätöksistä. Koska laitos ei näytä kykenevän tiedottamaan milloin kokouksia pidetään, voisi opiskelijaedustajat välittää tietoa myös siitä, milloin kokouksia on ja milloin sitten on taas kerrottavaa mitä kokouksissa käsiteltiin.
4.Resonanssin sisälle tulisi perustaa opintoasiain kerho, 'opintopiiri' tms käsittelemään säännöllisesti opintoasioita. Hallituksessa opintoasiat on marginaaliasemassa, valitusvartit on vain pari kertaa vuodessa ja syyskokous väärä paikka ja vain kerran vuodessa. Kerhoon olisi matala kynnys myös riviopiskelijoilla.
5.Tarvitaan selkeä systeemi aloitteiden tekemiseksi ainejärjestön kautta eteenpäin vietäväksi. Tarkka tieto kenelle minkäkinlaisia aloitteita voi lähettää ja milloin niitä seuraavan kerran käsitellään ja käsittelyn jälkeen mistä tulokset selviää. Nyt esim. hallituksen kokousten (joissa aloitteita ilmeisesti käsiteltäisiin) ajankohdat (esim. seuraava kokous) ei ole opiskelijoiden tiedossa vaikka Resonanssin ilmoitustaululla on sille varattu paikka, mutta siinä ei ikinä ole mitään kokousmerkintää eikä hallituksen kokousten tuloksista tiedoteta mitenkään (pöytäkirjat verkossa ovat vuodelta 2007)
6.Kokouspöytäkirjoista voisi heittää sähköiset kopiot Resonanssin maililistalle opiskelijoiden nähtäväksi tai vähintään ilmoitus aina kun uusia pöytäkirjoja on luettavissa.
7.Resonanssi voisi ottaa kantaa ja pyrkiä selkeyttämään ja yhtenäistämään väliviikon käyttöä opiskeluissa esimerkiksi niin, että edes osa väliviikosta saataisiin rauhoitettua tenteiltä (esim. torstai ja perjantai), jos koko viikko on mahdoton noudattaa yliopiston yleisiä ohjeita ja pidättäytyä tenteiltä koko väliviikon ajaksi. Näin olisi mahdollista esim. Pohjois-Suomesta kotoisin olevien opiskelijoiden käydä kotikonnuilla muulloinkin kuin kesällä ja jouluna.
8.Laskuharjoitusluokkiin tarvitaan kunnolliset tauluvalot jotta näkisi mitä taululla tapahtuu. Osa pienempien luokkien liitutauluista ovat luvattoman pimeitä. Myös 'Hiekkalaatikko' kaipaa lisävalaistusta: nykyiset spottimalliset kattovalot eivät valaise kuin pienen alueen suoraan valaisimen alla.
9.Resonanssi voisi kannustaa kursseja hyödyntämään Alman työryhmiä tai vähintään sähköpostilistoja jotta kurssin ilmoitusasiat tavoittaisivat kaikki. Nyt opiskelijoiden pitää jatkuvasti käydä vilkaisemassa sivuja ja yrittää löytää muutokset. Pelkkä sähköpostiin saapunut ilmoitus 'kurssisivu muuttunut' on arvokas! Alman työryhmän kautta kurssin osallistujat voivat myös käydä keskustelua kurssin aiheista. Käytössä on myös kalenteri sekä mahdollisuus säilyttää ja jakaa kurssimateriaaleja.
10.Resonanssi voisi koostaa laitoksen kursseista varjo-oppaan helpottamaan kurssien valitsemista tarjoamalla tietoa mitä nyt ei saa oikeastaan mistään: Mitkä asiat ovat kurssilla tärkeitä, mitkä vaikeita, mitä tarvitsee oikeasti jatkossa, missä asioissa kurssilla on ollut opiskelijoilla (tai luennoitsijoilla?) eniten ongelmia, mistä oheislukemistoista kannattaa mitäkin asiaa etsiä jne. Ehkä jonkinlainen kurssien ranking esimerkiksi palautteesta saadun yleisarvosanan perusteella? Tietoa myös kurssien kävijämäärään perustuvasta suosiosta ja tärkeydestä erikoistumislinjoittain.
11.Resonanssi voisi itse järjestää tai vaatia laitosta järjestämään joka periodin tai lukukauden alussa kurssien assistenteille jonkinlainen 'näin opetat' -pikakurssin. Harvalla assistentiksi päätyvällä on opettajaopintoja takanaan ja tästä syystä parin tunnin pedagoginen paketti olisi tarpeen, alkaen kolmiosaisen liitutaulun käytöstä (=kirjota vuorotellen taakse, vuorotellen liikuteltavalle palaselle niin edellinen taulu on aina näkyvissä). Lyhyessäkin ajassa voidaan käydä perusasioita läpi, lähtien tervehtimisestä ja suhtautumisesta oppilaisiin ja tärkeimpänä: miten rohkaistaan epävarmimpiakin kysymään laskuharjoituksissa. Laskuharjoitusten on tarkoitus olla oppimis- eikä kopioimistilaisuuksia.
12.Laskuharjoitusten vastaukset tulisi saada verkkoon loppukurssin ajaksi jotta voisi paremmin harjoitella kokeeseen ja saada kunnolliset ratkaisut poissaolojen, huonojen assistenttien, jne. varalta. Nyt vastauksia ei ole saatavilla missään, yhtenäistä käytäntöä ei ole.
13.Kurssien tenttipäivät, -ajat ja -paikat pitäisi olla opiskelijoiden tiedossa jo kaksi viikkoa ennen kurssin alkua, viimeistään ensimmäisellä luennolla.
14.Tarvittaisiin jonkinlainen kampanja parantamaan palautteen antamista erityisesti kurssien aikana: parannusta olisi jo jos luennoija kertoisi toivovansa palautetta ja kertoo miten sitä annetaan.
15.Tarvittaisiin myös kampanja rohkaisemaan luennoilla kysymistä – tätä luennoitsijatkin toivovat. Matematiikan laitoksella kulttuuri on jotain aivan muuta, opiskelut kysyvät aktiivisesti, luennoitsijat jaksavat selittää kunnes viimeinenkin opiskelija ymmärtää asian. Jostain syystä fysiikan laitoksella kulttuuri on kovin erilainen ja muutokselle olisi tarvetta.
"Vuorovaikutteisuutta kurssille kaivattiin enemmän. Tämä on kuitenkin hankalaa tiivisohjelmaisella luentokurssilla. Kokemukseni mukaan opiskelijoita on erittäin vaikea saada luennoilla vastaamaan kysymyksiin, tai edes esittämään niitä, varsinkin kun opetus tapahtuu ehkäpä turhankin isossa salissa." [http://www.physics.helsinki.fi/suomi/opetus/kurssipalaute/Mekaniikka.pdf]
Tunnustusta Resonanssille halutaan antaa mm. niistä opintopiireistä joihin Resonanssi on rahat hankkinut, kirjojen yhteistilauksista jne. Myös Resonanssin suunnittelema oma kysely opiskelijoiden tyytyväisyydestä opetukseen on mitä kannatettavin ja oikeaan suuntaan menevä projekti.
rhk- Viestien lukumäärä : 17
Registration date : 04.03.2009
Hallituksen pöytäkirjat
Joo ja hallitusten kokousten pöytäkirjat olis kiva saada joko tänne tai reson nettisivuille - tässä on vaan aina se ongelma, että kun ry-listalle tulee pöytäkirja, niin sitä usein viä muokataan. Eli sitä ei varmaan heti kannata laittaa, ellei joku jaksa aktiivisesti muokata sitä sit viä täällä.
Juhani Takkunen- Admin
- Viestien lukumäärä : 58
Registration date : 09.02.2009
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa