Tuutoreiden laitostapaaminen?
Sivu 1 / 1
Tuutoreiden laitostapaaminen?
Eli siis
Fysiikan tuutoreiden laitostapaaminen oli torstaina 2.4.09.
Laitostapaamisessa keskusteltua:
Kansainvälisten opiskelijoiden yhteyshenkilö on Jouni Niskanen. Hän tekee kv opiskelijoille opintosuunnitelmat. Kv- tiuutorointi keskittyykin enemmän suomeen sopeutumiseen kuin opintoasioihin.
Aineenopettajaksi opiskelevien tuutoroiti. Johdatus aineenopettajaopintoihin kurssilla käydään läpi näitä asioita. Hopsin tekeminen myös tärkeää. Ope linjalaisille lähetetään kutsu laitoksen puolesta johdatus kurssille. Muut opeopinnoista kiinnostuvat ohjataan Rejohdatuskurssille. Luk tutkinto hyvin samanlainen. 25 Pakollista sivuainepojoa kasvatustiedettä. Pääainekokonaisuus suppeampi, eli fysiikan valinnaisia opintoja vähemmän (perusopinnot samat). 60 opintopistettä toisesta opetettavasta aineesta. (useimiten matematiikkaa tai joskus kemiaa)
Mapua kannattaa suositella, mutta se menee niillä muihin opintoihin. Opintopaketti on aika tiukka, esim jos ottaa ajotusmallista poikkeavassa järjestyksessä, ei todennäköisesti pysty kolmessa vuodessa tutkintoa tekemään.
Kun ohjataan fukseja opinnoissa, pitää huomioida että opintooppaassa olevat opintokokonaisuudet minimääriä. Kuitenkin opiskelijan kannalta saattaa olla parempi ratkaisu tehdä perusteellisemmin ja hieman enemmän aikaa käyttäen. Periaatteessa tätä ei hops ohjaaja saa kuitenkaan suositella, koska opetusministeriön mukaan suositaan minimääriä.
Weboodin kautta tulevaisuudessa opinto-oppaan tiedot. Valitettavasti weboodi on vähän sekava, yritetään parantaa mutta ei varmaan kovin nopeasti.
Hops ohjaus tulee tulevaisuudessa weboodissa tehtävässä, se on nyt vuoden myöhässä. Hops ohjaus ensi vuonna myös pääaineen mukaan ja muuten valikoituminen sen mukaan missä tilaa. Hops ohjaus nimenomaan varsinkin niille hyvä, jotka eivät jaksaisi asiaa miettiä!! Mutta ei tuutorin (ainakaan) tarvitse siihen pakottaa.. Hops ensi vuonna ensimmäisen jakson jälkeen. Tärkeintä ekana vuonna on ehkä se että saa kontaktin hops ohjaajaan. Ei tarvitse siis ekana syksynä välttämättä tietää mitä toisena kolmantena vuotena aikoo lukea. Mutta tärkeää on miettiä omaa opiskelurytmiä, ja sitä kuinka paljon pystyy opintoja tekemään.
Ensi vuosi tulee kesäkuun alussa weboodiin.
Tähtitieteen laitos yhdistyy fysiikan laitokseen ensi vuoden alusta lähtien. Tähtitieteen opetus siirtyy mitä todennäköisimmin tänne. Tutkintovaatimukset eivät ensi vuoteen muutu, mutta seuraavana vuotena ne saattavat muuttua.
Laboratoriotyöt pitää tehdä ajallaan vuoden aikana, ettei tule ongelmia. Aineopinnoissa paketti 1 syksyllä ja paketti 2 keväällä. Voi olla että näin jo ensi syksystä lähtien.
Etappiin joutujat eniten jää (viimeksi 80 opiskelijaa Luk vaiheessa) kandityöstä tai aineopintojen laboratoriotöistä. Jos opintoja kuitenkin tulee (esim maisterivaiheen opintoja) niin ei kandityön tekemisen viivästyminen ole niin iso ongelma.
Ensimmäisenä vuonna n 40 % ei jää opiskelemaan fysiikkaa. Valintakirje lähetetään suuremmalle joukolle (n. 400) ja noin 120 tulee. (n. 120:stä tulijasta 80 jatkaa toiselle vuodelle ja 60 valmistuu maisteriksi (josta 35-40% väittelee, eli vuosittain 20 tai 30 väittelee))
Noin 3800, 3900 lukee fysiikan lukiossa, tästä porukasta kilpailee monet koulut. Miten myydä fysiikan laitosta (esim abeille). Laitoksen monitieteisyys ei näy ulospäin. Esimerkiksi geofysiikka näyttäytyy lukiossa usein maantieteenä. Valintakriteereitä laitos ei halua kiristää liikaa, koska ylioppilastutkinnon arvosana ei korreloi opintomenestykseen yliopistossa (lääkkistytöt lähtee). Hyvä työllisyystilanne kuitenkin fyysikoille. Meillä monet perustutkinnontekijät väittelee. Ja väitelleet työllistyy hyvin moniteteellisesti. Mutta tämäkään ei näy ulospäin. Resonanssin fyysikon identiteetti työ on hieno.. laitos auttanee postituksissa lukioille. ( Tuutoritkin voisivat tämän lukea)
Reko ottaa Ilkka Hendoliniin yhteyttä ja järkkää tuutoreille kierroksen labroihin.
Fysiikan tuutoreiden laitostapaaminen oli torstaina 2.4.09.
Laitostapaamisessa keskusteltua:
Kansainvälisten opiskelijoiden yhteyshenkilö on Jouni Niskanen. Hän tekee kv opiskelijoille opintosuunnitelmat. Kv- tiuutorointi keskittyykin enemmän suomeen sopeutumiseen kuin opintoasioihin.
Aineenopettajaksi opiskelevien tuutoroiti. Johdatus aineenopettajaopintoihin kurssilla käydään läpi näitä asioita. Hopsin tekeminen myös tärkeää. Ope linjalaisille lähetetään kutsu laitoksen puolesta johdatus kurssille. Muut opeopinnoista kiinnostuvat ohjataan Rejohdatuskurssille. Luk tutkinto hyvin samanlainen. 25 Pakollista sivuainepojoa kasvatustiedettä. Pääainekokonaisuus suppeampi, eli fysiikan valinnaisia opintoja vähemmän (perusopinnot samat). 60 opintopistettä toisesta opetettavasta aineesta. (useimiten matematiikkaa tai joskus kemiaa)
Mapua kannattaa suositella, mutta se menee niillä muihin opintoihin. Opintopaketti on aika tiukka, esim jos ottaa ajotusmallista poikkeavassa järjestyksessä, ei todennäköisesti pysty kolmessa vuodessa tutkintoa tekemään.
Kun ohjataan fukseja opinnoissa, pitää huomioida että opintooppaassa olevat opintokokonaisuudet minimääriä. Kuitenkin opiskelijan kannalta saattaa olla parempi ratkaisu tehdä perusteellisemmin ja hieman enemmän aikaa käyttäen. Periaatteessa tätä ei hops ohjaaja saa kuitenkaan suositella, koska opetusministeriön mukaan suositaan minimääriä.
Weboodin kautta tulevaisuudessa opinto-oppaan tiedot. Valitettavasti weboodi on vähän sekava, yritetään parantaa mutta ei varmaan kovin nopeasti.
Hops ohjaus tulee tulevaisuudessa weboodissa tehtävässä, se on nyt vuoden myöhässä. Hops ohjaus ensi vuonna myös pääaineen mukaan ja muuten valikoituminen sen mukaan missä tilaa. Hops ohjaus nimenomaan varsinkin niille hyvä, jotka eivät jaksaisi asiaa miettiä!! Mutta ei tuutorin (ainakaan) tarvitse siihen pakottaa.. Hops ensi vuonna ensimmäisen jakson jälkeen. Tärkeintä ekana vuonna on ehkä se että saa kontaktin hops ohjaajaan. Ei tarvitse siis ekana syksynä välttämättä tietää mitä toisena kolmantena vuotena aikoo lukea. Mutta tärkeää on miettiä omaa opiskelurytmiä, ja sitä kuinka paljon pystyy opintoja tekemään.
Ensi vuosi tulee kesäkuun alussa weboodiin.
Tähtitieteen laitos yhdistyy fysiikan laitokseen ensi vuoden alusta lähtien. Tähtitieteen opetus siirtyy mitä todennäköisimmin tänne. Tutkintovaatimukset eivät ensi vuoteen muutu, mutta seuraavana vuotena ne saattavat muuttua.
Laboratoriotyöt pitää tehdä ajallaan vuoden aikana, ettei tule ongelmia. Aineopinnoissa paketti 1 syksyllä ja paketti 2 keväällä. Voi olla että näin jo ensi syksystä lähtien.
Etappiin joutujat eniten jää (viimeksi 80 opiskelijaa Luk vaiheessa) kandityöstä tai aineopintojen laboratoriotöistä. Jos opintoja kuitenkin tulee (esim maisterivaiheen opintoja) niin ei kandityön tekemisen viivästyminen ole niin iso ongelma.
Ensimmäisenä vuonna n 40 % ei jää opiskelemaan fysiikkaa. Valintakirje lähetetään suuremmalle joukolle (n. 400) ja noin 120 tulee. (n. 120:stä tulijasta 80 jatkaa toiselle vuodelle ja 60 valmistuu maisteriksi (josta 35-40% väittelee, eli vuosittain 20 tai 30 väittelee))
Noin 3800, 3900 lukee fysiikan lukiossa, tästä porukasta kilpailee monet koulut. Miten myydä fysiikan laitosta (esim abeille). Laitoksen monitieteisyys ei näy ulospäin. Esimerkiksi geofysiikka näyttäytyy lukiossa usein maantieteenä. Valintakriteereitä laitos ei halua kiristää liikaa, koska ylioppilastutkinnon arvosana ei korreloi opintomenestykseen yliopistossa (lääkkistytöt lähtee). Hyvä työllisyystilanne kuitenkin fyysikoille. Meillä monet perustutkinnontekijät väittelee. Ja väitelleet työllistyy hyvin moniteteellisesti. Mutta tämäkään ei näy ulospäin. Resonanssin fyysikon identiteetti työ on hieno.. laitos auttanee postituksissa lukioille. ( Tuutoritkin voisivat tämän lukea)
Reko ottaa Ilkka Hendoliniin yhteyttä ja järkkää tuutoreille kierroksen labroihin.
Viimeinen muokkaaja, Sanna pvm Ti Maalis 17 2009, 14:31, muokattu 1 kertaa
Sanna- Viestien lukumäärä : 14
Registration date : 27.02.2009
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa